tomaat_100sociaal_groen_368x318

SP vindt begraven te duur!

Hoogeveen – In Hoogeveen kon men zich in het verleden begraven voor onbepaalde tijd. In 1990 is dat veranderd. Vanaf 2015 jaar kregen nabestaanden voor het eerst een verzoek van de gemeente om hun grafrechten te verlengen. De SP heeft te horen gekregen dat dat niet zonder slag of stoot ging.

Raadslid Jutta van den Oord: ‘Dat was voor veel mensen schrikken, er werden forse bedragen gevraagd voor het recht om een graf te laten liggen. Er was bovendien onduidelijkheid. Mensen die recht op één graf hadden, kregen een rekening voor twee graven. Mensen die een dubbelgraf hadden moesten ineens betalen voor vier graven. Volgens de gemeente was men daartoe gerechtigd omdat ieder graf recht geeft op het begraven van twee stoffelijk overschotten. Toen men de graven destijds betaalde, werd daar echter niet over gesproken, het staat ook niet op de aktes of facturen. Wie een dubbelgraf heeft gekocht om een overleden echtgenoot te begraven en alvast een eigen plekje naast hem te reserveren, betaalt daarom 3680 euro voor het recht om die graven nog tien jaar te laten liggen. En dan wil je niet eens nadenken over wat de tarieven bij de volgende verlenging zullen zijn!’

Inwoners van Hoogeveen hebben in 2012 de stichting Ter Aarde opgericht. Met deze stichting konden inwoners zich verenigen en in gesprek gaan met de gemeente. De stichting organiseert op diverse plekken in de gemeente voorlichtingsavonden. Klachten kwamen daardoor ook bij de stichting terecht, waarna de stichting deze kon bespreken met de wethouders. Helaas bleek met name de laatste tijd, dat er weinig overleg mogelijk was. De wethouder bleef bij het standpunt dat het dubbele tarief geldig was. Van den Oord: ‘Ik zou zelf kiezen voor cremeren maar ik vind dat mensen wel de keuze moeten hebben voor een graf. Als de tarieven onbetaalbaar zijn voor mensen hebben zij die keuze niet meer. Het is van de zotte dat mensen zich genoodzaakt zien om zich te laten cremeren of te laten begraven buiten de gemeente Hoogeveen. Deze dubbele facturering is nooit aan de raad voorgelegd. We hebben een tarief vastgesteld voor een enkel graf. Waarom zouden we dat doen als de mogelijkheid voor een enkel graf niet eens bestaat?’

De SP stelt schriftelijk vragen aan het college over de ontstane situatie. De wethouder moet deze binnen een maand beantwoorden. De Partij hoopt dat dan zal blijken dat de dubbele facturering een misverstand was.

Bron: RegioHoogeveen.nl