Joodse_begraafplaats_Oisterwijk

Hoogeveen gebruikt begraafbeleid als melkkoe

Winst maken over de rug van nabestaanden. Dat is al jaren de rode draad in het Hoogeveense begraafbeleid. Het is de stichting Ter Aarde voor een respectvol begraafbeleid al jaren een doorn in het oog. Dieptepunt is de bouw van verzamelkelders voor botresten uit geruimde graven, zoals nu aangelegd in Hoogeveen, Hollandscheveld en Elim. De gemeente beweert dat graven niet worden geruimd. Maar waarom deze kelders dan? Nabestaanden die de peperdure grafrechten niet of tijdelijk niet kunnen betalen zullen dat snel weten. De botresten van hun geliefden zullen in deze knekelputjes verdwijnen. Een grove schande!

Gemiddeld wordt landelijk op jaarbasis 124 euro betaald voor een particulier graf. In Hoogeveen 180. Voor een dubbel graf is dat zelfs 360 euro, landelijk 148. Wat blijkt: 7 ambtenaren zijn bezig met begraafbeleid. En dat voor nog geen tien begrafenissen per week. Laten ze deze mensen achter hun bureau weghalen en inzetten voor het onderhoud. Want het aanzicht van onze begraafplaatsen is een en al droefenis.

Wij zijn diep teleurgesteld over de wijze waarop de politiek de kop in het zand steekt voor de onvrede over het begraven bij een brede laag van de Hoogeveense bevolking.

Voor informatie: www.stichtingteraarde.nl